AmCham: Hrvatska može radnom snagom privući strane investicije

Američka gospodarska komora u Hrvatskoj (AmCham) organizirala je u utorak,15. svibnja, u zagrebačkom Hotelu Westin poslovni skup, na temu “Izravna strana ulaganja – Gospodarska politika za privlačenje ulaganja“.

Skup je okupio predstavnike hrvatskih i stranih tvrtki te predstavnike Komore, a govorilo se što investitori uzimaju u obzir pri odluci o investiranju u neku zemlju te su iznesene AmCham-ove preporuke koje su nastale na temelju istraživanja poslovne klime u Hrvatskoj. U sklopu poslovnog skupa održana je i panel rasprava “Globalna utakmica za investicije”.

Tomislav Čorak iz Boston Consultinga istaknuo je kako strane investicije imaju svoje dobre strane, ali nose i određene rizike.

“U privlačenju investicija moramo maksimalno štititi naš ljudski kapital o kojem ova zemlja najviše ovisi, ako se želimo baviti uslugama“, rekao je Čorak.

Naglasio je kako investitori koji žele investirati u neku zemlju gledaju tržište, da li je privlačno, koliko je stabilno, ima li razvijene industrijske klastere, na radnu snagu, odnosno koliko je kvalitetna,koliko je dostupna, na pravni i regulativni okvir, infrastrukturu i komunikaciju zemlje.

“Tržišno okruženje nije ono što će investitori prvo vidjeti kod Hrvatske, neke druge zemlje imaju prednosti. Radna snaga je jedno područje na koje možemo utjecati. Radna snaga je jedna prilika i moramo se na nju fokusirati za privlačenje stranih investicija. Imamo dobru prometnu i komunikacijsku infrastrukturu, imamo agenciju za promicanje stranih ulaganja. Mislim da imamo sve preduvjete da strane investicije počnemo privlačiti“, istaknuo je Čorak.

Naglasio je da kada se znaju jake strane Hrvatske da se privuku inozemna ulaganja treba se odraditi i operativni dio.

“Iskustva drugih zemalja pokazuju da treba investitore aktivno privlačiti, to je komercijalni posao u kojem se treba izanalizirati tržište, da se odluči u koje industrije privući investitore, pogledati koji su izvori stranih ulaganja, koje su to zemlje od kuda bi investicije trebale dolaziti. Taj proces netko treba voditi i to su promocijske agencije, agencije za promicanje stranih ulaganja koje će ponudu Hrvatske prezentirati odabranim zemljama, odnosno firmama kao potencijalnim ulagačima u Hrvatsku“, zaključio je Čorak.

Među AmCham-ovim preporukama za daljni rast Hrvatskoga gospodarstva su strateški pristup privlačenju izravnih stranih ulaganja, digitaliziran i optimaliziran sustav pružanja javnih usluga, stimulativan porezni sustav, učinkovit zakonodavni i pravosudni sustav, strateško upravljanje ljudskim potencijalima te energetski učinkovito i ‘zeleno’ gospodarstvo.

U svom izlaganju, ravnatelj Agencije za konkurentnost i investicije, Zdenko Lucić je rekao kako je proteklih godina puno učinjeno za Hrvatsku u smislu ulagačke i poslovne destinacije, a u zadnje vrijeme i u poboljšanje poslovnog okruženja. Kao primjer spomenuo je stupanje na snagu izmjene i dopune Zakona o poticanju ulaganja, gdje je dodatno smanjen minimalni kriterij za ostvarivanje prava poticaja za ulagače u IT industriji, uvedena je mogućnost besplatnog najma nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, nadalje stupio je na snagu novi Zakon o strateškim investicijskim projektima, smanjeni su minimalni kriteriji oko vrijednosti ulaganja, pojednostavljeno je dokazivanje financijske sposobnosti za investitore.

“Dosta je bitna i promocija te Agencija za investicije i konkurentnost radi na dva polja, na inozemnoj promociji, u inozemstvu godišnje suorganiziramo 45 ptomotivnih događaja s trgovinskim komorama, poslovnim udruženjima, poslovnim bankama. U 2017. godini smo imali 32 promotivna događaja, a 2016. godine smo imali 15 događaja, povećali smo međunarodnu promociju Hrvatske kao investicijske destinacije“, rekao je Lucić.

Promocije se održavaju i u Hrvatskoj u suradnji s raznim trgovinskim i poslovnim komorama, stranim veleposlanstvima i tvrtkama.

Zahvaljujući i tome vide se pozitivni trendovi u privlačenju stranih investicija.

“Imamo pozitivne trendove u IT industriji , neke austrijske, njemačke i francuske tvrtke odlučile su ulagati u Hrvatsku, kupuju zemljište i grade proizvodne pogone, tako da je dobra priča pred nama“, zaključio je Lucić.

Stanko Kršlović, član uprave Philip Morris Zagreb, vodeće duhanske kompanije u svijetu, rekao je kako su strana ulaganja iznimno bitna za razvoj svake ekonomije.

“Strana ulaganja u neku zemlju ne dolaze samo tako, potrebni su određeni preduvjeti da bi se to dogodilo. To ovisi, primjerice o zakonodavnom okviru, o ljudskim potencijalima, o tehnološkom napretku, o prometnoj povezanosti. Mislim da bi Hrvatska trebala biti puno zanimljivija stranim ulagačima, nego što je sada. Hrvatska ima sposobnu radnu snagu, u određenim relacijama je malo skuplja, nego u drugim zemljama, ali to nije prepreka, ima dobru prometnu povezanost, na zakonodavnoj strani smo malo sporiji, kaskamo za realnosti“, istaknuo je Kršlović.

Naglasio je kako je važno imati viziju što Hrvatska želi napraviti s svojim gospodarstvom, koji se efekti žele postići. Osvrnuo se i na ulaganja Phillip Morrisa u svijetu.

“Kao vodeća duhanska industrija opredijelili smo se u budućnosti na cigarete bez dima, razvijamo proizvode potencijalno smanjene štetnosti. Primjerice, IQOS proizvod, grijani duhanski proizvod smo lansirali i u Hrvatskoj. U tom smjeru imamo određena ulaganja u svijetu, primjerice naša tvornica u Grčkoj prozvodi grijane duhanske proizvode, imamo greenfield ulaganje u tvornici u Bologni s istom svrhom, a radimo i na novim kapacitetima u Rumunjskoj za proizvodnju grijanih duhanskih proizvoda,a ne klasičnih cigareta“, zaključio je Kršlović.