Almir Pehlić: Rodna ideologija ne rješava problem zlostavljanja žena

Koji stav o Istanbulskoj konvenciji ima Protestantska Reformirana Crkva?

Stav Protestantske reformirane kršćanske Crkve je vjerujem dovoljno jasan jer smo se kao crkva javno oglasili priopćenjem. Mnogi portali su prenijeli naš stav o IK. Mi smo jasno rekli kako cilj svake vjerske zajednice pa tako i PRKC mora biti zaštita žena od svakog oblika nasilja i svi počinioci takvog zlodjela moraju biti privedeni pravdi i pravilno procesuirani. Žene imaju pravo na zaštitu od nasilja u obitelji i državni organi moraju biti ti koji će svakoj ženi omogućiti sigurnost i zaštitu. Ipak PRKC vjeruje da IK sa sobom donosi i više od toga, naime u dokumentu se vidi utjecaj tzv. rodne ideologije koji nije u skladu s učenjem Svetog pisma – Biblije. To je razlog zbog kojega smo protiv ratifikacije Istanbulske konvencije.

Možete li iz teološke perspektive objasniti zašto?

Ma naravno da tu postoje i teološki problemi i problemi s pozicije teološke antropologije gdje je spol neodvojiv od roda, ali nama je zanimljiviji moralni problem jer se pokušava IK ratificirati bez ozbiljne javne rasprave. Javnost naime uopće nije upućena što se u Istanbulskoj konvenciji nalazi i što ista povlači za sobom. Kroz medije i od nekih političara čujemo kako rodne ideologije u IK nema, a takvu izjavu smatram nemoralnom jer svatko tko čita Istanbulsku konvenciju može vidjeti jedno radikalno odvajanje roda od spola. Zašto javnosti nije predočena istina kroz javnu raspravu i javno iznošenje činjenica? Tako smo dobili jedno polarizirano društvo gdje je jedna strana apsolutno ZA ratifikaciju a druga PROTIV ratifikacije bez da su dvije strane uopće ozbiljno sjele i porazgovarale na javnoj raspravi. Ovako su stvar u svoje ruke preuzele građanske inicijative i udruge za zaštitu žena. Mislim da nam u toj raspravi također treba i teološki pogled, odnosno viđenje IK kroz prizmu crkvenog nauka jer kao što smo vidjeli, neke teologinje su se pozivale na svoju teološku izobrazbu no u raspravama s protivnicima ratifikacije bile su u suprotnosti s naukom svoje crkve. Stoga slažem se da teolozi trebaju sudjelovati u raspravi ali teolozi koji izlažu teološki zrelo i odgovorno stav svoje vjerske zajednice a ne da govore u svoje vlastito ime jer tada svatko s diplomom nekog teološkog učilišta može zagovarati svoje ideje a ne stav vjerske zajednice. To je onda gubljenje vremena. Teologija i teolozi su nužno vezani za Crkvu i zadaća teologa je da promišlja učenje svoje vjerske zajednice a ne da iznosi svoja osobna mišljenja koja ne moraju nužno biti u skladu sa Svetim pismom niti u skladu s naukom Crkve.

Što je to rodna ideologija i kome je u interesu provlačiti je kroz dokument o borbi protiv nasilja nad ženama?

Rodna ideologija još uvijek nije u potpunosti prihvaćen termin. Nastao u okviru kršćanskih zajednica kada su rodne studije postale standard na mnogim zapadnim sveučilištima pod pokroviteljstvom LGBT udruga. Problem s rodnom ideologijom jeste taj da se protiv nje ne smijemo boriti jer u suprotnome nas se etiketira kao mrzitelje žena, homoseksualaca, protivnike različitosti i slično. Kada govorim o rodnoj ideologiji u IK tada moram jasno i glasno reći da ona postoji no o njoj se ne smije govoriti jer promicatelji »ravnopravnosti« i »slobode govora« nam jednostavno ne dopuštaju da govorimo. Kažem, taj način ušutkivanja protivnika rodne ideologije dovelo je i do javnoga skupa odnosno prosvjeda.

Teško je govoriti o interesima ljudi koji stoje iza rodne ideologije. Osobno vjerujem da je u početku uistinu bila riječ o širenju svijesti o različitim stavovima spram roda i spola, odnosno prava LGBT osoba ali danas je to prešlo mjeru dobrog ukusa jer kao što sam ranije rekao, jednostavno je nemoguće išta reći protiv rodne ideologije a da vas se ne proglasi protivnikom ljudskih prava i zanimljivo – »slobode govora«.

Trebaju li kršćani zauzeti jasan stav o Istanbulskoj konvenciji i zašto?

Kršćani trebaju zauzeti jasan stav o Istanbulskoj konvenciji ukoliko su upoznati sa samom konvencijom. Pojedinci ne mogu i ne bi smjeli nužno donositi odluke na temelju nečijeg tuđeg stava. Isto vrijedi i za one koji nisu kršćani. Ipak, budući da kršćani pripadaju nekoj od kršćanskih tradicija (katolička, pravoslavna, protestantska, anabaptistička) bilo bi dobro da traže pojašnjenje od svojih biskupa odnosno svećenika ili pastora o problemima koje IK može donijeti. Ja mogu navesti jedan problem koji mi najviše upada u oči a to je da rodna ideologija koju IK dobro prikriva zapravo ne rješava problem zlostavljanja žena. U potpunosti je pogrešno rodnu ideologiju izjednačavati s pravom žene, odnosno da će rodna ideologija na bilo koji način zaštititi ženu od nasilja u obitelji. To je strano tijelo u cijelom dokumentu, zašto je ono prisutno u IK to je teško za reći ali samo zbog toga prikrivanja moramo reći da nešto nije u redu sa samom IK. S druge strane, zagovornici IK kao da očekuju da će njenom ratifikacijom doći do neke kozmičke promjene gdje žene više neće biti zlostavljane. Meni je smiješno očekivati od IK da riješi problem nasilja u obitelji. Gledajte, mi i danas imamo dobre zakone koje štite zlostavljane osobe no problem je u tome što se u praksi sve to slabo provodi. Stoga bi kršćani trebali (1) sami pročitati IK, i (2) ukoliko postoje stvari koje su manje jasne dobro je zatražiti pomoć svećenika, pastora ili pročitati izjave biskupa.

Kako vjernici Vaše zajednice gledaju na posljedice ratifikacije IK?

Ima različitih mišljenja i to je pravo svakoga od nas. Protestantska reformirana Crkva je prije svega kristocentrična a to znači da sve temeljimo na Kristu pa i kad se slažemo i kad se ne slažemo. Uvijek smo  jedinstveni, odnosno vraćamo se na Euharistiju koja nas ujedinjuje u Crkvu. Ipak, kada ste me već pitali, većina vjernika je protiv ratifikacije IK. Mnogi imaju stav kako će njome profitirati neovisne udruge koje su se profilirale kao udruge za zaštitu žena, a osnivat će se i mnoge druge slične udruge koje će više djelovati kao parapolitičke organizacije. To smo već mogli vidjeti na televizijskim i radijskim programima kada su predstavnici tih udruga i organizacija nastupali politički i ideološki jasno orijentirani. Ljude je, znate, danas teško prevariti, a maske padaju brže nego prije. Za to su zaslužni i mediji jer puno lakše možemo pratiti razvoje događaja kako kod nas tako i u svijetu.

Koje značenje za Vas ima pojam roda i spola? Je li to razdvajanje novija pojava?

Rod i spol su uvijek bili jedno, odnosno vezani su jedno za drugo. To razdvajanje dolazi tek u 20. stoljeću i to primarno unutar feminističkih i LGBT krugova. Iako će mnogi zagovaratelji IK zapravo govoriti da je to razdvajanje temeljeno na rodnim ulogama, jasno je iz IK da se rodna ideologija pokušava provući pod svaku cijenu. Pogledajte samo kako IK govori o rodnom identitetu:

»Određene skupine pojedinaca mogu doživjeti diskriminaciju i na temelju rodnog identiteta, što jednostavno rečeno znači da rod s kojim se poistovjećuju nije u skladu sa spolom koji im je dodijeljen pri rođenju. To uključuje kategorije pojedinaca kao što su transrodne ili transseksualne osobe, transvestiti i ostale skupine osoba koje ne odgovaraju onome što je društvo utvrdilo da pripada kategorijama “muško” ili “žensko”.« Dakle ovdje je sasvim jasno da razdvajanje roda od spola ima šire značenje nego što nam predstavljaju pobornici IK koji tvrde da je odvajanje roda od spola temeljeno na rodnim ulogama. Ipak, htio bih naglasiti da svako nasilje nad svakom osobom kao Crkva osuđujemo.

Kako se boriti protiv nasilja nad ženama? 

To je jednostavno – provođenjem Zakona. Žene su kod nas zaštićene kao uostalom svi građani Republike Hrvatske. Također mislim da je potrebno osvijestiti građane o pravima koja im pripadaju. Javni servisi poput medija su za to sasvim dovoljni ali često nisu dovoljno aktivni u rješavanju problema.

Hoće li biti ratifikacije po Vama?

Iako se nadam da IK neće biti ratificirana sasvim je jasno da je pritisak velik i da će do ratifikacije doći. Nadam se da sam u krivu i da će naša Vlada implementirati sve pozitivne točke IK u naš zakon umjesto da ratificira ovu nadasve ideološki obojenu konvenciju Vijeća Europe.

Razgovor vodio Ivan Popović